Coca-Cola Suomen tuore maajohtaja Thomas Oth näkee, että Suomen juomamarkkinoilla on vielä tilaa kasvaa. Kasvua tuovaa lisäarvoa syntyy innovoimalla, kehittämällä juomia, pakkauksia ja toimintatapoja. Suomessa ollaan jo pitkällä pakkauksien ympäristöjalanjäljen pienentämisessä, samoin vähäsokerisemman juomavalikoiman edistämisessä.

Belgialainen Thomas Oth, 35, aloitti Suomen maajohtajana helmikuussa. Tätä ennen hän on työskennellyt lähes kymmenen vuotta Coca-Colan Länsi-Euroopan organisaatiossa, viimeksi vastannut strategisista kaupallisista ratkaisuista ja uusista juomista Belgian ja Luxembourgin liiketoimintaryhmässä.

Othin ensimmäiset viikot uudessa roolissa ovat kuluneet perehtymiseen, kuten keskusteluihin yhteistyökumppanin eli juomien valmistuksesta ja myynnistä Suomessa vastaavan Sinebrychoffin kuin myös samoissa tiloissa toimivan Suomen Coca-Colan tiimin kanssa. Kuva Suomesta ja Suomen juomamarkkinasta alkaa jo hahmottua.

-        Niin maana kuin markkinana Suomella on omat erityispiirteensä verrattuna muuhun Eurooppaan, mikä tekee tästä uudesta työstäni mielenkiintoista. Työtä helpottaa, että suomalaiset tuntuvat olevan asiaorientoituneita ja rentoja.”

Edessä uutta ja innostavaa

Alkoholittomien juomien kulutus on Suomessa erilaista kuin useimmissa muissa Euroopan maissa.

– Suomalainen kulutus on lähes kaikissa alkoholittomissa juomakategorioissa eurooppalaista keskiarvoa alempana, paitsi kahvissa, maidossa, joita nautitaan enemmän henkeä kohden kuin muualla. Alkoholittomissa juomissa on siten hyvä mahdollisuus vielä kasvaa.

Kun arvioidaan juomamarkkinoiden kehittyneisyyttä, on syytä tarkastella myös juomavalikoiman laajuutta ja laatua, ei vain kulutusmääriä.

– Tässä suhteessa Suomea voidaan pitää hyvinkin edistyneenä juomamaana. Suomessa näkee paljon innovatiivisia, joskin vielä pieniä uusia juomia. Lisäksi esimerkiksi kevytjuomat kasvavat kaikkialla Euroopassa, mutta Suomessa vähäsokeristen ja -kaloristen juomien kulutus on kehittynyt jo pidemmälle.

Coca-Colan kaltaiselle monijuomayhtiölle näkymät Suomessa ovat hyvät. Euroopassa Coca-Colan-yhtiön menestyksen takana on mm. yhtiön juomainnovaatiot.

-Coca-Colan juomavalikoimassa EU-maissa on lähemmäs 700 juomaa ja uusia innovaatioita kehitetään koko ajan. Näistä on mahdollista valita Suomeen sopivia ja viime vuonna lanseerattiin onnistuneesti mm. Fuze Tea -jääteet. Toinen uusi erilainen juomaperhe rantautuu Suomeen vielä tänä vuonna. 

Fuzetea

Oth sanoo Coca-Colan hakevan kestävää ja vastuullista kasvua. Suomen markkinoilla on potentiaalia, ja Coca-Cola ja Sinebrychoff työskentelevät yhdessä sen vapauttamiseksi.

– Meitä kiinnostavat suomalaisten kuluttajien tarpeet ja se, miten voimme juomiemme ja toimintamme kautta tuottaa lisäarvoa paitsi kuluttajille myös kaupalle. Juomamarkkina kehittyy koko ajan ja tavoitteenamme on tarjota kuluttajille sellaisia juomia, jotka vastaavat heidän tarpeitaan eri tilanteissa.

Oth kiittää keskinäisen yhteistyön toimivan hyvin suomalaispartnerin kanssa.

-        Menestyksen keskeisenä tekijänä on Sinebrychoffin kyky valmistaa korkealaatuisia juomia ja tuottaa osaltaan lisäarvoa asiakkaille.

Sokerivähennystavoitteet mahdollisia saavuttaa, muovipullot muovipakkausten parhaimmistoa

Vastuullisuus on suuressa roolissa siinä, miten Coca-Cola kehittää toimintaansa eri puolilla maailmaa. Euroopan Coca-Colan sitoumukset juomien sokerijalanjäljen pienentämiseksi 10 prosentilla vuosina 2015-20 ja ympäristösitoumukset sitovat myös toimintaa Suomessa.

-        Yhdessä Sinebrychoffin kanssa olemme onnistuneet kehittämään juomavalikoimaamme siten, että Euroopan antama sitoumus on mahdollista saavuttaa Suomessa.  Jo nyt juomavalikoimamme 27 juomasta 19 on kaloritonta tai vähäkalorista. Fanta Appelsiinin ja Spriten sokerimäärää on vähennetty 30%. 


Toinen suuri juoma-alan haaste on Othin mukaan Suomessa varsin hyvin hoidettu. Sinebrychoffin Coca-Colan juomiin käyttämät PET-muovipullot ovat muovipullojen parhaimmistoa, jotka kaiken lisäksi palautuvat yli 90-prosenttisesti kierrätettäviksi uudelleen.  

-        Suomessa kaikissa puolen litran pulloissa käytetään jo nyt 50% kierrätettyä muovia. Se on enemmän kuin mitä EU edellyttää juomavalmistajilta reilun kymmenen vuoden päästä – ja yhtä paljon kuin mitä Coca-Cola-tavoittelee kaikkiin maihin vuoteen 2025 mennessä. Lisäksi täällä pulloissamme on vähemmän muovia ja myös Coca-Colan kehittämää biomuovia, mikä tekee Suomessa käytetyistä pulloistamme eurooppalaista parhaimmistoa, Oth kiittelee.