SANNI, Mmiisas ja Ilaripro rakentavat siltaa empatiakuilun yli | Coca-Cola Suomi

SANNI, Mmiisas ja Ilaripro rakentavat siltaa empatiakuilun yli | Coca-Cola Suomi

Coca-Cola aloittaa laulaja-lauluntekijä SANNIn sekä tubettajatähtien Mmiisaksen ja Ilaripron kanssa yhteistyön, jonka tavoitteena on edistää rakentavaa ja yhdenvertaista keskustelukulttuuria Suomessa. Monet ihmiset kohtaavat vihapuhetta ja kiusaamista. Suomen suosituimmat nuoret vaikuttajat tuovat yhteistyöhön omakohtaista näkökulmaa, jonka avulla he haluavat tukea kaikkia nuoria, vähentää syrjintää ja lisätä myötätuntoa muita ihmisiä kohtaan. Osana yhteistyötä jokainen vaikuttaja on valinnut kohteen, jolle Coca-Cola tekee lahjoituksen empatian edistämiseksi käytännössä. Helsinki Pride -yhteisö, MIELI Suomen Mielenterveys ry ja Hope ry saavat kukin 10 000 euroa nuorten hyvinvointia edistäviin projekteihin.


Vaikka Suomi oli viime vuonna jo toista vuotta peräkkäin maailman onnellisin maa*, myös suomalaisessa keskustelukulttuurissa vellovat ristiriidat. Muun muassa Sitran Erätauko-hankkeessa on huomattu, että ihmiset kommentoivat asioita omasta näkökulmastaan yrittämättä edes ymmärtää, mitä keskustelussa halutaan sanoa. Coca-Colan teettämä tuore eurooppalainen tutkimus* osoittaa, että erityisesti 16–24-vuotiaat nuoret kärsivät tästä empatiakuiluksi kutsutusta ilmiöstä, joka lietsoo kiusaamista ja vihapuhetta. Nuoret uskovat, että kaikki olisivat onnellisempia, jos ihmiset kuuntelisivat toisiaan ja asettuisivat myös muiden asemaan.

 

Coca-Cola aloittaa nuorten vaikuttajien kanssa yhteistyön, jolla se haluaa edistää myötätuntoa suomalaisten ja erityisesti nuorten kesken. Tarkoituksena on herätellä nuoria miettimään, olisivatko asiat paremmin, jos ihmiset todella haluaisivat kuunnella ja ymmärtää toisiaan. Sosiaalisessa mediassa pyörivissä videoissa ja päivityksissä muusikko SANNI sekä tubettajatähdet Mmiisas ja Ilaripro kysyvät, onko meillä rohkeutta nähdä asiat toisten ihmisten näkökulmasta. Samalla he antavat kasvot empaattisuudelle omien kokemustensa, tarinoidensa ja ajatustensa kautta.

 

Yhteistyössä mukana olevat vaikuttajat ovat valinneet itselleen tärkeät hyväntekeväisyyskohteet, joille Coca-Cola lahjoittaa kullekin 10 000 euroa. SANNIn valitsema kohde on Helsinki Pride -yhteisö, jonka saamalla lahjoituksella sateenkaarinuoret toteuttavat kiusaamisen vastaisen kampanjan Suomen kouluihin. Mmiisaksen kohde taas on MIELI Suomen Mielenterveys ry. Lahjoituksella palkataan verkkotyöntekijä Sekasin-chatiin kesän ajaksi, jolloin nuorten tuen tarve on suuri, mutta valtaosa nuoria auttavista palveluista on lomakauden takia kiinni. Ilaripro suuntaa tukensa Hope ry:lle, jolloin 25 nuorta saa mahdollisuuden liikuntaharrastukseen koko vuodeksi.

 

 

SANNI: ”Mitä jos sä et saisi olla sellainen kuin oot?”


Muusikko SANNI on kertonut avoimesti kokemastaan koulukiusaamisesta. Hänestä on tärkeää, että jokainen voi olla rohkeasti oma itsensä ja toteuttaa unelmiaan ilman, että joutuu syrjityksi tai kiusatuksi. SANNI on valinnut Coca-Cola-yhteistyön hyväntekeväisyyskohteeksi Helsinki Pride -yhteisön. Lahjoituksella sateenkaarinuoret toteuttavat kiusaamisen vastaisen kampanjan Suomen kouluihin.

 

– Oli syy mikä tahansa, kiusaaminen on aina väärin. Luin uutisen, jossa kerrottiin, että joka viidettä sateenkaarinuorta kiusataan koulussa – joka viikko. Ja ihan vaan sen takia, että joku on just sellainen kuin on. Mitä jos pysähtyisimme miettimään, mitä nuorelle tapahtuu, jos hän ei saa olla sellainen kuin on? Tai jos koittaisimme joskus asettua toisen ihmisen kenkiin ja unohtaa ennakkoluulomme, SANNI kysyy.

 

Somevideollaan SANNI kehottaa ihmisiä pohtimaan, mitä toinen oikeasti tuntee. Hän tietää, miltä tuntuu, kun joku huutelee perään tai osoittelee sormella.

 

 

 

 

– ­Mitä jos sun perään huudeltaisiin, koska sä oot… sä? Mitä jos et saisi olla just sellainen kuin oot?

 

Voisimmeko kohdata toisemme sellaisina kuin oikeasti olemme? Meillä kaikilla on siihen yhtäläinen oikeus. Se ei ole keneltäkään pois.

 

Mmiisas: ”Mitä jos kukaan ei koskaan kysyisi, että miten sulla oikeesti menee?”

Mmiisas ja Coca-Cola lahjoittivat 10000 euroa MIELI Suomen Mielenterveys ry:lle. Lahjoituksella palkataan verkkotyöntekijä Sekasin-chatiin kesän ajaksi.


Suomen vaikuttavimmaksi vaikuttajaksi valittu tubettaja Mmiisas eli Miisa Rotola-Pukkila on kamppaillut paniikkihäiriön kanssa vuosia. Hän uskaltautui puhumaan tästä julkisesti muutama vuosi sitten jakaakseen vertaistukea. Omien heikkouksien ääneen sanominen on monille vaikeaa, mutta puhumalla asioista ihmiset löytävät tukea ja toistensa luo. Miisan kohteena on MIELI ry:n ja muiden järjestöjen yhteistyössä toteuttama Sekasin-chat, jonka päivystykseen lahjoitus tuo lisäkorvat.

 

– Kukaan meistä ei ole ainoa, joka painii omien murheidensa ja heikkouksiensa kanssa. Huonoilla hetkillä saattaa ajatella, että kaikilla muilla asiat ovat aina paremmin. Todellisuudessa ihmiset käyvät läpi kaikenlaista, eikä se aina näy päällepäin. Puhuminen on tärkeää, sillä se helpottaa omaa oloa ja sitä kautta voi löytää vertaistukea, Miisa sanoo.


Ilaripro: ”Mitä jos kaikki kaverit lähtisi koulun jälkeen treeneihin, mutta sä et pystyisi?”

 

Coca-Colan lahjoituksella 25 nuorta saa harrastusmahdollisuuden vuoden ajaksi, Ilaripro kiittelee.

Futisaiheisia videoita tehtaileva Ilari Hakala, eli Ilaripro on tehnyt itselleen tubettamisesta ammatin sen jälkeen, kun hän lopetti pelaamisen joukkueessa. Ilari pelasi koko nuoruutensa jalkapalloa ja inspiroi nyt videoillaan lajin harrastajia ja siitä kiinnostuneita. Ilarin ja Coca-Colan yhteinen hyväntekeväisyyskohde on Hope ry ja vähävaraisten lapsiperheiden liikuntaharrastusten tukeminen.

 

– Jalkapallo jos mikä yhdistää erilaisia ja eritaustaisia ihmisiä. Lisäksi joukkueurheilu tuo ympärille yhteisön, mikä on valtava voimavara. Toivoisin, että kaikilla olisi mahdollisuus harrastaa jalkapalloa tai jotain muuta mieleistä lajia, mutta vähävaraisissa perheissä liikuntaharrastuksista saatetaan joutua tinkimään. Tällä Coca-Colan lahjoituksella 25 nuorta saa harrastusmahdollisuuden vuoden ajaksi, Ilari kiittelee.

 

Erilaisuuden arvostaminen on olennainen osa Coca-Colan DNA:ta


Empatiateema näkyy myös vuoden ensimmäisessä televisiomainoksessa. Siinä Orange is the New Black -sarjastakin tunnettu näyttelijä Natasha Lyonne ehdottaa: ”Mitä jos jokainen kysyisi itseltään, voiko hän olla väärässä? Ehkä jotkin asiat muuttuisivat paremmiksi.”

 

– Coca-Cola on koko 134-vuotisen historiansa ajan koonnut ihmisiä eri taustoista yhteen ja on mainonnallaan ollut rakentamassa siltoja ihmisten välille. Tämän päivän maailma on monille kovin mustavalkoinen ja ihmisten saaminen yhteen voi tuntua vaikealta – mutta mahdotonta se ei ole. Yhteistyöllä nuorten kanssa haluamme pysäyttää ihmiset miettimään, mitä voisimme saavuttaa olemalla avoimempia ja kuuntelemalla toisiamme oikeasti, Coca-Cola Suomen viestintäpäällikkö Théa Natri sanoo.

 

Coca-Cola tunnetaan monista maailmaa puhuttaneista mainoksistaan, joilla se on ottanut kantaa erilaisten vähemmistöjen puolesta:

- 1800-luvun lopulla Coca-Cola edisti naisten tasa-arvoa valitsemalla mainoksiinsa näyttelijä Hilda Clarkin, josta tuli mainonnan historian ensimmäisiä naismainoskasvoja.

- Mary Alexander taas oli 50-luvulla ensimmäinen afroamerikkalainen naismalli Coca-Colan mainoksissa.

- Vuonna 1969 Coca-Cola puhutti mainoksella ’Boys on the Bench’, jossa afroamerikkalaiset ja valkoiset amerikkalaiset nuoret miehet istuivat sekaisin rotuerottelupenkillä.

- Vietnamin sodan aikana (1971) Coca-Colan ‘Hilltop’ -mainos kokosi nuoria eri kulttuuritaustoista laulamaan maailman rauhan puolesta.

- Viime vuosina Coca-Cola on herättänyt keskustelua toteuttamalla useita maahanmuuttajia ja sukupuolivähemmistöjä tukevia kampanjoita muun muassa Euroopassa.