Vastaa nopeasti – mikä on Coca-Colan väri? Todennäköisimmin vastasit tuhansien muiden tavoin punainen. Vastaus on yksi syy tämän syksyn suureen pakkausuudistukseen, jonka myötä kaikki Coca-Colat saavat uudet, aiempaa punaisemmat pakkaukset. Muutos tarkoittaa, että Coca-Colan lisäksi myös Coca-Cola Zero Sugar ja Coca-Cola light saavat pakkaukset, joita yhdistää punainen väri.

Coca-Colan uudet punaiset pakkaukset saattavat olla Coca-Colan historian suurin pakkausmuutos. Muutama vuosi sitten Coca-Cola esitteli uuden mainonnan linjansa, mikä kokosi kaikki erilaiset Coca-Colat mainoksissa yhteen. Tämän niin kutsutun kattobrändistrategian mukaisesti samassa mainoksessa näkyy niin alkuperäinen Coca-Cola kuin myös sokerittomat Coca-Cola Zero Sugar ja Coca-Cola light.


Tässä yhteydessä myös juomapakkauksien ilmettä yhtenäistettiin tuomalla niihin kaikkiin Coca-Colan punainen ympyrä, niin kutsuttu kiekkoelementti. Tämä on totuttanut suomalaisia punaiseen väriin myös Coca-Colan sokerittomien juomien etiketeissä. Nyt muutamaa vuotta myöhemmin aika on kypsä suuremmalle pakkausuudistukselle, jonka myötä kaikista etiketeistä tulee aiempaa punaisempia – mustien ja harmaiden pakkauksien siirtyessä historiaan.

Punaisessa on vetovoimaa

Punainen ympyrä, jonka keskellä on valkoinen Coca-Cola-logo tunnetaan nimellä Coca-Cola-kiekko (englanniksi Coca-Cola Disc). Coca-Colan punainen kiekko näkyi ensi kerran 1940-luvulla käsin maalatuissa mainoksissa ja esimerkiksi Helsingin Olympiakisoissa Coca-Colan myyntikojuissa näkyi näitä erottuvia punaisia kylttejä. Punainen kiekko on ollut juurruttamassa väriä Coca-Colan tunnukseksi ja yhä vielä tämä ympyrä on Coca-Colan mainosten erottuva elementti kaikkialla maailmassa.


Myös Coca-Colan punaisella värillä on pitkä, yli 130-vuotinen historiansa ja väristä on kasvanut Coca-Cola-brändin ja juoman ikoninen tunnus. Kun Coca-Cola light lanseerattiin yli 30 vuotta sitten ja Coca-Cola Zero yli 10 vuotta sitten, vakiintuivat harmaa ja musta sokerittomien juomien väreiksi. Tästä huolimatta Coca-Colan aitona oikeana värinä on aina pidetty punaista. 

Kokopunainen juomaperhe

Tänä syksynä Suomessa valmistetut erilaiset Coca-Colat saavat siis ylleen uudet lähes kokopunaiset asut. Omat suosikkijuomansa tunnistaa tölkin tai etiketin yläreunassa olevasta värinauhasta, jossa toistuvat sokerittomista juomista tutuiksi tulleet musta ja harmaa. Näiden avulla tunnistaa oman suosikki-Coca-Colansa.

401004482_PH_BIC_CCZ_500_PET_FI_W_R1

Uudet punaiset juomapakkaukset, sisällä tutut rakastetut juomat

Toinen uudistuksen tavoitteista on auttaa kuluttajia tekemään myös kevyempiä juomavalintoja. Brändillä on väliä ja monille punainen Coca-Cola on se oikea brändi, sokerilla tai ilman. Ensimmäinen sokeriton Coca-Cola lanseerattiin jo yli 30 vuotta sitten ja sokerittomien juomien suosio jatkaa tasaista kasvuaan - jo puolet kolajuomista juodaan sokerittomana. Kuluttajatutkimukset osoittavat, että kuluttajat rakastavat erityisesti punaista Coca-Cola -brändiä vaikka valitsevatkin juomakseen sokerittoman version.

Aika on kypsä isolle uudistukselle. Alkuperäinen Coca-Cola on ikoninen juoma, jonka veroista ei ole toista. Nyt on aika antaa sokerittomille Coca-Cola-juomille isompi rooli kuin vain että ne ovat Coca-Colan alabrändejä.  Pakkausuudistus tarjoaa bränditietoisille sekä Coca-Colan punaisen brändin että sokerittomuuden samassa paketissa. Uudistuksen uskotaan vauhdittavan kevyiden kysyntää entisestään, sillä rakastetusta punaisesta Coca-Cola-perheestä löytyy jokaiselle oma mieleinen juoma.